Inrikes/Nyheter 06 april, 2017

I väntan på någon som vågar och orkar

Det är torsdag och klockan är strax efter halv tio. Vi möter Karl-Petter Thorwaldsson i den lilla hissen på väg upp till hans arbetsrum i LO-borgen. Flammans intervju sker en dryg vecka innan Socialdemokraternas kongress i Göteborg drar igång. Vilka frågor kommer det som har blivit arbetarrörelsens politiska gren, LO, att driva inför kongressen? Varför lever myten om den vite rasistiske arbetaren kvar och vad säger Karl-Peter Thorwaldsson om oppositionens agerande?

 


Mycket händer i svensk politik i dagarna, inte minst oppositionens clownfest. Det är ju inget du behöver skriva under på att det är en clownfest, men hur stor är sannolikheten för att statsministern utlyser nyval?

– Jag tror att sannolikheten är ganska liten, för det är väldigt få av de borgerliga partierna som verkligen vill ha ett nyval ett år före valet.
– Men vad det gäller att de borgerliga funderar på att införliva Sverigedemokraterna i sitt regeringsunderlag: Det är en blåbrun sörja som vi ser växa fram. Vad Moderaterna gjorde i början av året är dramatiskt och potentiellt farligt för oss till vänster i politiken, eftersom vi kan få en regering där man ger Sverigedemokraterna ett avgörande inflytande.
– Dock är det här som pågår i medierna helt oseriöst, och det tyder också på att de borgerliga partierna inte är eniga. Jag tror inte man kan kalla dem för en allians – inte just nu i alla fall.

Jag funderar på det som vi i vår tidning beskriver som en idéfattig regering. Att man håller hårt i pengarna och bevarar status quo snarare än att föra den expansiva ekonomiska politik som ju LO på många sätt förespråkar och som LO-kongressen beslutade om förra året. Hur ser du på det?
– Det gäller ju tyvärr partier i hela västvärlden, det är som om alla progressiva krafter i Europa har förlorat sitt självförtroende och inte tror på sina egna idéer. Det finns inga i dag som vågar formulera en alternativ värld – som ju faktiskt är möjlig, med de stora skatteintäkter vi har, med hög sysselsättning och med en väldigt god ekonomi.
– Men det som LO har framfört, att man måste öka investeringarna och att staten måste satsa två procent av BNP för att få fart på hjulen, det har ju faktiskt regeringen gjort. Det är därför vi har bland Europas högsta tillväxt och den här kraftiga sysselsättningsuppgången.
– Därför känner vi att regeringen har lyssnat på vad vi har sagt, men att gå därifrån till att stå för en vision som lyser starkare än populisternas, det är det ju ingen som har vågat sig på. Kommer det någon som vågar och orkar, så tror jag ju att potentialen är väldigt stor.
– Ser man till Sverigedemokraterna så har de inte en politik som motsvarar deras opinionsläge – det är ju ett kasst parti rakt igenom. Men bara avsaknaden av modiga framtidsvisioner formulerade av de andra partierna gör att Sverigedemokraterna får mycket större utrymme än vad de förtjänar.

Men du säger att regeringen faktiskt har genomfört den här expansiva politiken som LO beslutade om på kongressen, är det riktigt sant?
– Nej, det är klart att man alltid kan önska mer, men det vi sa 2013 på första maj, ett år innan valet, var att ekonomin måste stimuleras med ungefär 70 miljarder, två procent av BMP. Det har regeringen gjort. Och det är ju förklaringen till varför det går så jävla bra. Egentligen är ju detta avsnitt 1 A i regelboken och ingenting konstigt, det är keynesiansk politik.

Men om man jämför med hur det såg ut 2013: Vi hade då en regering som hade genomfört enorma skattesänkningar. Det är ju inte så att nuvarande regering har återställt de skattesänkningarna. De resurser som har tagits från välfärden har ju inte först tillbaka?
– Nej, det har de inte gjort. Även om mycket av skattesänkningarna de gjorde ju tas av tillväxten. Det är inte så att de borgerliga skar bort 130 miljarder i kommun- och landstingssektorn.
– Jag tycker att man måste fortsätta satsa på kommun- och landstingssektorn. De tio plus tio miljarderna som regeringen har tillfört permanent gör att det märks i kommuner och landsting att de har blivit mer optimistiska.

kar-petter-thorwaldsson-2_foto-cathrine-sandqvist

Foto: Cathrine Sandqvist.

Vi har ju ändå en sjukvård i kris?
– Ja, det finns fortfarande många hål att fylla i välfärden. Att få bra förskola, bra äldreomsorg och bra sjukvård är kanske det som LO-medlemmarna oroar sig mest för i dag. Kommun- och landstingssektorn är den största omfördelaren i dagsläget. Så, jag ser väl inget hinder i att åtminstone fördubbla det man har satsat de senaste åren och lägga på ytterligare pengar på välfärden. Det tror jag alla regeringar kommer tvingas att göra. Även en borgerlig regering möter befolkningsökning och, som du säger, sjukvårdskris.

Nu stundar ju snart S-kongressen. Vad har LO för strategi på den? Det finns ju till exempel motioner som 6F [Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna, Seko] har lagt som handlar om att pressa hårdare för att öka investeringstakten och så vidare?
– Investeringarna stiger ju med rekordfort i Sverige. Nu bygger vi dessutom lägenheter – det finns fler påbörjade lägenheter nu än under miljonprogrammet. Men problemet med dem är att de bara blivit styrda av marknaden, och det man skulle önska är att det skulle bli många, många fler hyresrätter. För vanliga LO-medlemmar är det väldigt tufft att köpa en bostadsrätt.
– Ett problem är begränsningsreglerna för möjligheten att ta lån, och att man ska ha femton procent i kontantinsats. Det är väldigt få LO-medlemmar som har ett kapital på låt oss säga två, tvåhundrafemtio tusen kronor att kunna köpa sin första bostad för. Då måste det antingen finnas fler hyresrätter eller så måste man ändra på reglerna. Amorteringskravet kan ju ligga kvar, för det slår lika, och LO-medlemmar har ju rätt schyssta inkomster. Däremot funkar det inte med insatserna. Det har ju blivit en klasslag, när man gör sådana begränsningar.

Vad är det för andra frågor som kommer bli viktiga på kongressen för LO?
– Det blir mycket arbetsrätt. Vi har till exempel en förfärlig situation med hyvling, som dessutom ser ut att öka på kvinnodominerade arbetsplatser. Det var ju ingen som ens tänkte tanken när man skrev lagen om anställningsskydd, att man inte skulle vara skyddad på sin heltid, utan bara skyddad på sin anställning. Det är arbetsgivarnas uppfinningsrikedom som har satt medlemmarna i en väldigt prekär situation. I praktiken tvingar man människor, ofta kvinnor, att gå med på kortare arbetstid. Då blir man fattigare och fastnar i deltidsträsket.

kar-petter-thorwaldsson-3_foto-cathrine-sandqvist

Foto: Cathrine Sandqvist.

Vad tror du om vinstfrågan på kongressen?
– Där är ju skrivningarna väldigt radikala i förslaget redan från början, så jag tror att det blir en rätt liten fråga. Det kanske är synd. Förra kongressen var det ju en rejäl fajt om det.

Men det som är föreslaget är väl enbart på skolans område?
– Nej, det är bara sorterat under det området, skrivningarna om vinster i välfärden är väldigt progressiva.

Sen tänkte jag fråga om LO-rapporten om utbildningsjobben. Den slog ner lite som en bomb, och många uppfattade det som att LO gav högern rätt i att sänkta löner är lösningen?
– Nja, alltså. Riktigt så enkel är väl inte världen. Vi vill öppna upp arbetsplatserna. Under nittiotalskrisen hade vi massarbetslöshet med en halv miljon utan jobb. Överskottet gjorde att arbetsgivarna vande sig vid att kunna välja och vraka bland de arbetslösa. Det har gjort att företagen har ställt upp väldigt höga CV-krav för vad man ska kunna när man kommer in på arbetsmarknaden, dag ett. Så länge det är så, då är faktiskt arbetsmarknaden i Sverige ganska utestängande för den som inte har rätt kompetens. Det kan handla om kunskap och utbildning, men det kan också handla om social kompetens.
– Det vi vill med utbildningsjobben är att göra tvärtom. Vi bryter de här sju, åtta, tio åren som går innan man har fyllt sitt CV. I stället får man gå in på arbetsplatsen utan att ha alla kunskaper och sen gör man en utbildningsplan. Jobbet och arbetsplatsen är ankaret och sen bygger man sitt CV.
– Under perioden fram tills att man klarar arbetsmarknaden har inte vi något emot om företagen får en lägre lönekostnad. Sen har det tolkats av er och andra som att vi per automatik skulle vara för sänkta löner. Det har vi ju inte sagt. Vi pratar ju om lönekostnaderna.
– För om arbetsgivarna öppnar sin arbetsplats för dem som inte har kompetens att vara där så tror vi inte att det kommer att ske med mindre än att de får en subvention på den lönen. Men sen är det fortfarande så att när man är kvalificerad för ett yrke så ska man självklart inte ha lägre lön. Det är ju därför arbetsgivarna inte vill förhandla med oss, för de vill ju ha jobb för tio tolvtusen i månaden.
– Sedan gäller inte utbildningsjobb för alla som har kommit hit, utan för ungefär en tredjedel. Vi ser ju till exempel en grupp som inte har avslutad grundskoleutbildning från sina tidigare hemländer. De vill inte vi ha på arbetsmarknaden. Antingen så kommer de missbrukas å det grövsta av arbetsgivarna eller också så kommer de faktiskt att lönekonkurrera. Så den tredjedelen har vi sagt till regeringen att de inte kan skicka på oss. Svenskt arbetsliv ser inte ut så idag.

Vad ska vi göra med den delen då?
– Där är det bara utbildning som gäller. Merparten är som tur väl är unga, nittio procent är under 40 år. Så det är ju inte konstigt att ge dem en utbildning. Det tar två år ungefär att ta en grundskoleexamen.

sdlsxac0a23-nh
LO-borgen på Norra Bantorget i Stockholm.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

Just nu finns i den politiska debatten en stark berättelse om den vite rasistiske arbetarklassmannen. Den skulle man kunna säga är falsk, för om man tittar på den senaste partisympatiundersökningen så är det tydligt att om valet skulle avgöras av ej facklärda arbetarmän, så skulle S och V ha egen majoritet i riksdagen. Det verkar dock på regeringen som om deras strategi är att nå Sverigedemokratiska väljare genom att lyfta frågor om ”svenska värderingar”, med denna berättelse i botten, hur ser du på det?
– Med risk för att göra dig besviken: Den här identitetssoppan vi har kokat från alla håll under de senaste tio åren har inte fört något gott med sig överhuvudtaget. Vi har fastnat i ett spel om vad vi säger om varandra, som är falskt. Jag håller med dig om det.
– Men när främlingsfientligheten väller fram så gör den ofta det på grund av en upplevd orättvisa, och det är därför den är större i de länder där löneutvecklingen stagnerat och där arbetarna verkligen har drabbats. Som i Storbritannien, där en miljon jobb har gått till underbetald östeuropeisk arbetskraft som ersatt den inhemska arbetskraften på samma jobb. Eller som i USA där det har gått 40 år utan någon som helst reallöneutveckling.
– När extremhögern växer innebär det första svepet alltid att de tar väljare från högern. Det upplevde vi här i Sverige med den första nedgången för Moderaterna i valet 2010. I det andra svepet – och där ser det tyvärr likadant ut i resten av världen – är det besvikna arbetare som går över.
– Vi försöker bemöta det genom att ha en tydlig linje kring våra värderingar om alla människors lika värde, och betona att vi aldrig kommer acceptera att man behandlar svenskar och invandrare olika på arbetsmarknaden. Vi försöker aktivt få våra fackliga att ta den där fikarumsdebatten med främlingsfientliga krafter. Men det är inte enkelt. Det är ju bara att titta på ditt eget facebookflöde; det är så jäkla mycket hat från den här gruppen. De skrämmer ju också fackliga förtroendevalda till tystnad. Liksom journalister.
– Men vi försöker. Ute på arbetsplatserna är många av de främlingsfientligas arbetskamrater från andra länder och då är det ändå fullständigt självklart att det är deras kompisar. Men de skiljer på det och på den här superpessimistiska synen som präglar hela västvärlden i dag. För egentligen har vi har den högsta sysselsättningen sedan 1992. Vi har stimulerat ekonomin med 70 miljarder. Vi har ökat en vanlig arbetares reallön med i snitt 60 procent på 20 år, där är det ingen som slår oss på fingrarna. Vi är bäst i världen på att höja människors löner och ändå tycker hälften av LO:s medlemmar att Sveriges utveckling går åt fel håll. Hur står man emot denna våg av pessimism?

Ja, hur gör man det då?
– De progressiva krafterna måste ha en stjärna som lyser starkare. Det är det enda jag har att komma med. Man kan inte slå ut Sverigedemokraterna genom att prata om deras rasistiska förflutna eller att de är nazistanstrukna eller så. Det måste man också göra, men det är inte det som kommer vinna människors hjärtan. Det som behövs är ett alternativ till den här sörjan som folk just nu upplever tilltalar dem mer. På 30-talet var vi extremt fattiga i Sverige, men då förmådde politiken att måla upp en tydlig vision om ett folkhem. Från början hade vi absolut ingenting, ingen sjukförsäkring, inga pensioner. Men det fanns en vision om att en vanlig knegare faktiskt kunde bo i en bra bostad. Att samma knegares unge kunde ha möjlighet att gå i skolan och få lika bra utbildning som den som var tjänsteman eller akademiker. Den drömmen hakade så många på.
– Jag skyller faktiskt framgången för högern och de främlingsfientliga mer på vänstern än på högern. För vi tappade modet. Det får man aldrig göra.

 

kar-petter-thorwaldsson-5_foto-cathrine-sandqvist

Foto: Cathrine Sandqvist.

Så ledstjärnan, vad är den?
– Jag gillar den enkla visionen om att vi bryr oss om varandra och att vi har små klyftor. Den där känslan av att vem som helst kan bli vad som helst, och att vårt samhälle kan se till att när man blir lite kantstött av livet, för det blir alla vid något tillfälle, så kan man få lite hjälp och ta sig ur det.
– Min farsa trodde att han hade fått lungcancer. Rökare och glasarbetare, många av dem fick cancer, så jag och morsan vi var helt upprivna när vi åkte till sjukhuset i Lund. Så röntgade de farsans lungor och vi fick höra på vägen in att det inte var lungcancer. Jag och morsan blev så där fnittrigt glada, men när vi kom in till farsan var han jätteallvarlig. Så jag frågade ”Va fan är det? Har du inte fått beskedet?” ”Det är inte det” sa han. ”Vadådå?” sa jag. ”Nej, men tänk att det här verkligen funkade, det här som Möller sa.” ”Vad sa Möller?” ”Ja, men att alla skulle ha rätt till den bästa sjukvården. Det var femton läkare och professorer här inne innan ni kom som stod och tittade på mina röntgenplåtar, och jag är en vanlig jävla glasarbetare”. Han var så jävla stolt över att det var så.
– Jag tror, att kan man ha ett samhälle där en glasarbetare känner att jag är exakt lika mycket värd som om jag hade varit dirren [direktören, red. anm.] på företaget, oavsett om vad det handlar i livet, då tror jag vi har kommit jäkligt långt. Den drömmen tycker jag är mycket starkare än ”Var och en klarar sig själv och invandrarna måste lämna landet”.

Kultur 19 december, 2024

Ett höglitterärt ”Ronny & Ragge”

En godisvariant av Kreml spelar en central roll i Sorokins bok. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Vladimir Sorokin tar i från tårna med sin välformulerade buskis. Men hur mycket han än vräker på med smisk och snusk, överträffar han inte verkligheten i Putins Ryssland.

Vladimir Sorokins figurer får mig ofta att tänka på hur barnboksillustratören Emma Adbåge tecknar människor. Långa svajiga kroppar, med tunga klumpiga armar. Ovanpå en liten knopp. Figurerna är besatta av sina uppfinningar: bilar, vattenskotrar, ångvältar och dubbeldäckade gasolgrillar – men fattar mycket lite av hur världen funkar.

I Sorokins novellsamling Socker-Kreml (Norstedts, 2024) springer dessa miniskallar runt i ett dystopiskt Ryssland 2028. De är instängda av en stor mur med kinesiska robotar, apotek som säljer kokain och virtuella helgonbilder som följer undersåtarna med blicken. I bakgrunden slumpar en AI fram stämningsfulla toner från en balalajka.

Socker-Kreml är en fristående uppföljare till romanen I det heliga Rysslands tjänst. Böckerna, publicerade 2008 respektive 2006, anses vara en höjdpunkt i Sorokins författarskap. I det heliga Rysslands tjänst översattes till svenska av Ben Hellman redan 2008 och drog på ett kusligt sätt ut de auktoritära tendenserna hos Putin i sin fulla längd. Boken utspelar sig 2027 och skildrar en dag i en ”opritjniks” (högt uppsatt tjänstemans) liv.

I berättelsen åker han runt i sin Merca, tar ofantliga mängder droger, går på bordell och dräper adelsmän som inte betalat sina kopek till statskassan. Blandningen av medeltida mörker, stalinistisk terror och hypermoderna uppfinningar sätter stämningen. En tidsanda som för övrigt bredde ut sig i fler länder än Ryssland: tekniska framsteg och sociala bakslag. Titeln, på engelska Day of the Oprichnik – med sin anspelning på Alexander Solzjenitsyns En dag i Ivan Denisovitjs liv – var knappast oavsiktlig.

Socker-Kreml, också den översatt av Ben Hellman, utspelar sig alltså 2028 och skrevs 2008, men kommer på svenska först nu. Det som var en dystopisk vision har förvandlats till det man inom sci-fi kallar proleptisk realism, där tendenser i nuet skruvas upp en aning. Sorokins Heliga Ryssland – en kleptokrati där kinesisk teknik laddas med rysk gas – känns inte så långt borta längre. Jag kan förstå Norstedts som framställer detta som en profetisk novellsamling. Ändå tycker jag att ”Socker-Kreml” varken fungerar estetiskt eller politiskt. Jag ska återkomma till varför.

Novellerna i Socker-Kreml svävar likt en drönare över Ryssland och registrerar ögonblicksbilder från slott och koja. Läsaren får besöka ett murarlag som inte uppfyllt sin kvot och blir piskade med saltspö. Vi får titta in i en opiumhåla där en efterlevande till en dissidentfamilj hallucinerar. I en annan novell sugs vi in i ”härskarinnans” dröm, där hon går runt i sitt vinterpalats och gnider fittan mot en interiör tillverkad av hårt pressad kokain.

Stämningen är karnevalisk, rabulistisk och djupt vulgär. På botten breder mörkret ut sig: brödköerna är tillbaka och ingen verkar ha koll på Sovjets historia, kallad ”den röda oredan”. Ofta tycker jag att bilderna från folkdjupet påminner om ett Youtubeklipp där en rysk oljearbetare lägger ut texten om den politiska framtiden. Medan en stupfull kollega vinglar runt i bakgrunden med lera i ansiktet.

Åt dessa ryssar, med sin vodka och lydfolksmentalitet, förväntades vi fnissa framför våra skärmar. Sorokin skulle kunna anklagas för att vara både russofob och att hysa klassförakt. Men vi bör nog läsa hans berättelser som burlesker, som både spelar på och leker med fördomar.

Provokatör. Vladimir Sorokins böcker har anklagats för pornografi och extremism. Sedan den ryska invasionen av Ukraina lever han i Berlin. Foto: Maria Sorokina.

Det som binder samman novellerna är en sockerreplika av Kremls palatskomplex. I varje berättelse bryts en trehövdad örn av och smälter i munnen på en karaktär. Örnen, läser jag på Wikipedia, symboliserar kontinuitet från romarriket och herravälde över både öst och väst. Samtidigt är godissymbolen en anspelning på Marie Antoinettes möjligen uppdiktade uppmaning till de uthungrade bönderna: ”låt dem äta bakverk”. Inte särskilt subtilt. Men kanske går det inte att fånga den ryska tidsandan med små medel: detta är inte Tjechovs tidevarv.

Sorokin föddes 1955 och växte upp under den optimistiska epoken efter Stalins död. När han blev vuxen skedde en brysk omsvängning under Brezjnev-eran. Det kulturella klimatet mellan 1960 och 1980, under den ”utvecklade socialismen”, präglades av en strävan efter social och kulturell stabilitet.

Denna tvärvändning, där ett utopiskt språk plötsligt förgiftas, är ett bärande tema i Sorokins författarskap. I hans debutroman Normen (1979) tvingas godmodiga ryska undersåtar äta en påse mänsklig avföring varje dag. Sorokin är alltså inte en realist som spelar med sensibla fingrar på det psykologiska klaviaturet, utan en konceptualist som bankar med knytnäven på tangenterna. I de bästa novellerna i Socker-Kreml upplever jag att han lyckas fånga en rakt igenom eskatologisk stämning: hur de sovjetiska undersåtarna lever kvar i en medeltida föreställningsvärld, i väntan på en frälsare som ingen egentligen tror på, puffandes på sina pappyroser. Kanske skänker man de sista slantarna till en helig dåre, medan en drönare surrar över det primitiva jordbruket. Lite påminner det om den ungerska författaren László Krasznahorkais gotiska landsbygdsromaner.

Problemet är att Sorokin fastnat i rollen som kritikern av Post-Sovjet. Visst finns det många likheter mellan den värld som målas upp i Socker-Kreml och den kleptokrati som Putin har skapat – inte minst relationen mellan Ryssland och Kina fångas på ett träffande sätt. Ändå läser man inte boken med en känsla av att Sorokin haft tillgång till en spåkula. Till exempel förutspår han inte den postmoderna propagandasörja som Putin skulle hälla över befolkningen, och som träffande sammanfattats av Peter Pomerantsev: ”Ingenting är sant och allting är möjligt”. Hur brutal och absurd Sorokins satir än är, överträffar den inte den råbarkade cynismen hos de styrande i Kreml.

Läs mer

Inte heller tycker jag att novellerna funkar rent litterärt. Redan i debuten använde sig Sorokin av chockeffekter i form av sex och våld. Men när han i en novell beskriver hur statstjänstemannen Ochlop går till en bordell – och där själva det pampiga slutackordet är gestaltningen av hans magnifika kuk – blir jag mest uttråkad. ”Förnyat av skickliga kinesiska medicinare, förlängt, förstärkt med fyra broskimplantat, en klinga av superfiber, ett reliefmönstrat överdrag, köttvågor och en rörlig tatuering med en hjord av vildhästar som stormar fram på opritjnikens stake”.

Inget ont om välformulerad buskis – men detta känns mest som en höglitterär variant av ”Ronny & Ragge”. I början av 2000-talet marscherade Putin-anhängare till Bolsjoj-teatern där de slängde Sorokins böcker i en gigantisk toalett, vilket givetvis ledde till enorma kommersiella framgångar. Kanske har Sorokin njutit lite för mycket av att plaska runt där nere i bajsvattnet.

Inrikes 19 december, 2024

”Svenska Akademien borde ta LSD”

Historikern Lars Trägårdh vill att medborgarna snarare än experter bestämmer Sveriges kulturkanon. Foto: Lisa Mattisson.

Flamman träffar den uppstudsige historikern Lars Trägårdh på psykedeliska kvarterskrogen Babajan – för att reda ut om hans arbete med kulturkanon är ett konstprojekt.

När Lars Trägårdh slår sig ned bredvid mig på psykedeliska baren Babajan i Stockholm undrar jag om han någonsin har smält in.

Svensken som älskar USA. Individualisten som leder en statlig utredning. Historikern som tagit psykedelika.

Han har dessutom kontor på Solidaritetshuset, tillsammans med Flamman och ett 40-tal föreningar med inriktning mot internationella frågor och fred. På stormöten skymtas ofta den eleganta 71-åringens scarf bland koftorna.

Har han alltid varit så här?

Jag beställer två iskalla bärs och börjar lyssna.

På internatskolan i Sigtuna fanns på 1960-talet en husfar som kallades Järnhandsken, då hans ena arm slutade i en krok i en läderhandske.

När en ung Lars Trägårdh bröt mot en regel ställdes han inför två val: ”straffläggning”, som innebar att sova med öppen dörr på lördag eftermiddag, eller en örfil med handsken.

(mer …)
Veckobrev 18 december, 2024

Catrine da Costa-fallet gör mig mörkrädd

De flesta spår ignorerades när Catrine da Costa-fallet sögs in i en 80-talsstorm av inkompetens, karriärism, aktivism och moralpanik. Foto: SVT.

I dag sänds sista delen av Dan Josefssons och Johannes Hallboms dokumentär ”Det svenska styckmordet” om da Costa-fallet. Om du inte sett den än så föreslår jag att du gör det. Jag brukar inte följa krim, men den är verkligen chockerande.

Så vad har hänt?

Den 18 juli 1984 hittades kvarlevor av 27-åriga Catrine da Costa i sopsäckar nära E4:an. Hon är en ung kvinna som fastnat i heroinberoende och prostitution, och snabbt misstänks obducenten Teet Härm och allmänläkaren Thomas Allgén för dådet.

Att kalla bevisningen tunn vore en överdrift. I huvudsak kommer den från läkarens fru, som mitt under en vårdnadstvist påstår att deras tvååriga dotter bevittnade dådet för ett år sedan, och nu berättar för henne om det via lekar.

Hon gav 80-talets konservativa moralpaniker kring incest och skräckfilm en allierad i radikalfeminismen.

Hon lägger fram kirurgiska verktyg framför barnet och uppmanar henne att visa på dockan hur den unga kvinnan styckades. Ibland bankar barnet förutsägbart nog på dockan, och säger saker som ”bibba” – vilket mamman tolkar som en term för sexuellt våld. Hon är övertygad om makens skuld, då hon redan misstänkt honom för sexuella övergrepp på barnet för att förskolan upptäckt röda märken i baken – något som förnekats av fyra oberoende läkarundersökningar. 

Jag kan bara hoppas att barnet inte lidit alltför stor skada av att växa upp med en mamma som pratar maniskt om ett styckmord.

Absurditeterna är för många för att återge. Framför allt chockeras man av rättsväsendets oändliga inkompetens. Detta är då det mest högprofilerade rättsfallet, och den ena experten är värre än den andra.

Rättsläkaren som utan grunder ändrar sitt vittnesmål över natten och pekar ut Teet Härm med godtycklig bensäkerhet. (Han ligger bakom andra kontroversiella utlåtanden, som en studie på 1990-talet som sägs bevisa hur många som ”dött av hasch” i Sverige.)

Utredaren kunde inte ens bevisa att Catrine da Costa träffat de båda misstänkta, men släppte ändå alla andra spår för att helt fokusera på denna galenskap. Utredningen föll i träda när alla resurser krävdes av Palmeutredningen – varifrån sedan en åklagare hämtades över till da Costa-fallet. Undrar varför den gick som den gick.

Utredaren plockade då in en barnpsykiater och en barnpsykolog, som utifrån förhör med mamman gav tungt stöd till ”barnets berättelse” så att åtal kunde väckas. Att barnet lekte glatt när hon togs till obduktionsrummet där styckmordet ska ha ägt rum tolkade de som en ”tillkämpad oberördhet” i stället för en vederläggning av hypotesen.

Fallet gav också upphov till protester mot att de båda männen till slut friades, med hänvisning till Hanna Olssons lovprisade bok Catrine och rättvisan. Med den gav hon 80-talets konservativa moralpaniker kring incest och skräckfilm en allierad i radikalfeminismen.

Konsekvensen är inte bara två krossade liv, vars olycka blev en trampolin för rättsexperter och debattörer. Även Catrine da Costa själv är ett offer för denna kollektiva psykos. Det snäva fokuset på tvååringens ”vittnesmål” gjorde att andra spår knappt följdes upp – inte minst ett antal manliga sexköpare som hon hade längre kontakt med. Nu är sanningen om hennes död begravd, och rättvisan kommer troligen aldrig att bli skipad. Skulden för det delas av många.

Vilka slutsatser bör vi dra i dag? Dels blir man mörkrädd av att Sveriges främsta rättsliga experter och utredare var så taffliga. Men innan man sadlar en hög häst bör man fundera över de egna impulserna att utesluta och straffa – som av detta fall inte minst väcks mot experterna (som jag valde att inte namnge här).

För aktivister gäller det att hålla sig till sanningen, hur god man än anser sin kamp vara. Och för oss journalister gäller att se en människa bakom dem som vi granskar, och inte falla med i ett grupptänkande. Var skarp, korrekt, men glöm inte att också vara snäll.

Kultur 18 december, 2024

”Vi pratade om droger och Virginia Woolf”

Tone Schunnesson hade Peter Englund, Svenska akademins ständige sekreteraren, som bordssällskap. Foto: Christine Olsson/TT.

Glöm både Silvia och ”wokegröten” – det var Tone Schunnesson som fick Sveriges blickar på sig när hon halsade öl i t-shirt med Svenska akademiens tidigare ständiga sekreterare vid sin sida. Flamman frågade ut henne om festen.

Du stack ut med din alldagliga, svarta klänning och ölhalsande. Vad inspirerade dig till din look?

– Många på Nobelfesten har glitter, och det gillar jag inte förutom på ögonen. Jag gillar inte heller att leka prinsessa. Men jag och min frisör Sofia Geideby var inspirerade av att folk hänger krimskrams på sina väskor just nu. Så det blev looken.

Hur var stämningen på festen?

– Det var hög energi. Man blev full! Jag var där som reporter så jag fick dessutom vara på telefonen utan att bli ifrågasatt, vilket höjde stämningen ett snäpp för mig.

Ditt bordssällskap var Peter Englund. Höll du dig till etikett och ställde frågor eller pratade du om dig själv?

– Är etiketten att man bara ska ställa frågor? Det visste jag inte. Men jag brukar ändå maniskt ställa frågor när jag träffar människor för det är så tråkigt att prata om sig själv. Vi pratade om att festa, om droger, om Virginia Woolf, om kriser och om att bli lämnad.

Hur många plus sätter du på bordssamtalen?

– En fyra!

Och maten då, skulle du kunna vänja dig?

– Den kändes som all mat man får på en helt vanlig petit-bourgeois [småborgerlig] krog i Stockholm, så jag är redan van!

Kultur 18 december, 2024

Vi spelar inte längre – men vänskapen består

Animationerna i ”Arcane” har prisats av kritiker. Illustration: Netflix.

Signe Krantz om hur de förhatliga dataspelen skapar livslånga band hos en ungdomsgeneration.

Visst hade jag kunnat plugga mer i stället för att spela datorspel efter skolan. Men det brukar gå rätt bra för unga trots vuxnas ångest. Och vännerna som jag snackade över Skype och spelade League of legends med har jag kvar än i dag. I lag om fem tävlade vi mot fem främlingar om vem som kunde ta över den andras bas först. För att vinna samarbetade, pratade och klickade vi tills händerna domnade. Tolv år senare sänder Netflix andra säsongen av Arcane, en animerad serie baserad på spelen som formade mina tonår.

Arcane handlar om en familj som slits isär när stadens styrande råd vill ta kontroll över slummen de bor i. Barnen förlorar allt till kriminalitet, polisbrutalitet och andras maktbegär. Deras trauma hemsöker både dem och staden en lång tid framöver.

Staden är uppdelad i två delar. Den vackra och rika ”Piltover” ovan jord och den fattiga och farliga ”Zaun” under jord. Som i ett högteknologiskt 1910-tal har magiska lokomotiv revolutionerat världen. Ovan jord leker barn med mässingsfjärilar som fått liv av ny magisk teknologi medan barnen i Zaun blir sjuka av Piltovers föroreningar. Systrarna kämpar, på olika vis, för självbestämmande och för att Zaun inte ska fastna i fattigdom medan Piltover blir allt rikare.

Det planerades bara två säsonger av Arcane, de ville inte sträcka ut storyn längre än så. I stället kommer fler serier baserade på spelet. I de sista avsnitten försöker de lösa så många trådar att den första säsongens teman om klasskamp, våld och trauma hamnar i baksätet. Trots det skakiga slutet är Arcane ett mästerverk. Jag ser det som ett kärleksbrev till gamla fans som också välkomnar nya. På internet pågår det långa diskussioner om vilken karaktär som gör mest för att stoppa stadens fattigdom och polisbrutalitet. Allt med bland den vackraste animationen som gjorts och som tog nio år att göra två säsonger av.

I de sista avsnitten försöker de lösa så många trådar att den första säsongens teman om klasskamp, våld och trauma hamnar i baksätet.

Före World of Warcraft fanns Warcraft 3. 2003 modifierade en spelare Warcraft 3 till ett helt eget spel som snart blev ännu större. Varje lov i högstadiet satte jag och mina vänner upp våra datorer i mina föräldrars källare och spelade Dota hela nätterna. Basshunters låt Vi sitter i Ventrilo och spelar Dota dunkade både i våra hörlurar och i radion. Han sjöng om oss. Vi var nördar, men alla i Sverige hörde ljudet av vårt spel. Dota inspirerade i sin tur ett dussintal spel. Det största är League of legends, som i världsmästerskapet 2024 följdes av nästan sju miljoner människor samtidigt.

LoL gick ut på samma sak. Hjärtat började dunka när vi valde våra roller inför spelet. Vissa ska göra skada med svärd eller magi, andra ska låsa fast motståndaren med snaror och besvärjelser. Jag var ofta den som läkte såren eller tog smällarna så att mina vänner inte behövde. Efter trettio minuter av fullt fokus, hejarop och svordomar hade vi vunnit eller förlorat. Andra grupper hade kanske skrikit och skyllt på varandra när man förlorade, eller skrivit fula ord till motståndarna. Men inte vi.

Läs mer
Kultur 14 augusti, 2022

Krig i nördfabriken

I dag är det få av oss som fortfarande spelar spelet. Men spelkulturen har blivit så stor att det finns något för alla. Serietidningar, spel, böcker, cosplay och nu en avslutad tv-serie. Min storebror visar mig konserterna som spelas i samband med LoL-turneringarna och jag skickar memes till vänner om de lesbiska paren i Arcane.

Det är inte längre samma okomplicerade gymnasietid. Sedan dess har vissa hållit ihop, andra glidit ifrån varandra och vissa har slitits isär. Skoltidens trauma och nostalgi räcker inte till för att bevara en relation, utan likt karaktärerna i Arcane behöver man göra om det på nytt. Vilket inte är det lättaste i en värld som känns som att den när som helst kan kollapsa. Men medan man räddar världen kan man i alla fall ha sina bästa vänner runt sig.

Och jag undrar om det ändå inte är dags att höra om någon vill köra en omgång igen, som på den gamla goda tiden.

Inrikes/Nyheter 17 december, 2024

Medlem i Liberalernas styrelse blir lobbyist

Simona Mohamsson valdes in i Liberalernas partistyrelse 2021. Här fotograferad strax innan kongressen. Foto: Stina Stjernkvist / SvD / TT.

Simona Mohamsson, ledamot i Liberalernas partistyrelse, blir kommunikatör på pr-byrån Narva – med hemliga kunder och uppdrag. ”Inget jag kan kommentera”, säger hon om skolkoncernen Academedias tidigare samarbete med byrån.

I måndags kom nyheten om att Simona Mohamsson, medlem i Liberalernas partistyrelse, börjar arbeta på pr-byrån Narva Communications. För tidningen Resumé uppger hon att hon kommer att sitta kvar i styrelsen, trots sitt nya arbete.

– Jag kommer hjälpa myndigheter, företag och organisationer inom civilsamhället med allt ifrån budskap till hur de ska bygga trovärdighet kring sitt varumärke, säger hon till Flamman, och tillägger att hon kommer vara del av ett arbetslag som jobbar med flera olika kunder.

(mer …)
Essä 17 december, 2024

Det är ekonomin som behöver terapi

Anders Krisár, ”Utan titel”, 2015 (beskuren).

Ångest och depression ökar bland unga. Men i stället för att skylla på telefonerna borde vi rikta våra blickar mot den drivande kraften bakom ohälsan: kapitalismen.

Tack vare de bästsäljande amerikanska psykologerna Jean Twenge och Jonathan Haidt har det som tidigare ansågs vara diskutabelt blivit allmänt accepterat: den psykiska folkhälsan, särskilt bland unga människor, försämras i många västländer.

Bevisen för trenden är övertygande, och syns i medicineringsfrekvenser, diagnoser och enkätstudier. I USA har antalet självmord ökat med 35 procent under de senaste två årtiondena. Under samma period har andelen människor som beskriver sin psykiska hälsa som ”utmärkt” sjunkit från 43 procent till 31 procent. 2024 rapporterade 43 procent av de vuxna att de kände sig mer oroliga än de gjorde året innan – en ökning från 37 procent 2023 och 32 procent 2022.

(mer …)
Rörelsen 16 december, 2024

Socialismen behöver inte Jesus

En skulptur av kardinalen Franz Hengsbach (1910–1991) lyfts bort med kran från katedralen i tyska Essen, efter att misstankar om sexuella övergrepp framkommit. Foto: Christoph Reichwein/dpa/AP.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

I en artikel i Flamman nr 49 skriver Joel Halldorf målande om de historiska kopplingarna mellan en tillsynes rigid marxistisk materialism och den andligt upphöjda religiositeten. Kyrklig solidaritet med socialismen är såklart vacker, men är också en överkorrigering. En närmare läsning av historien komplicerar bilden avsevärt. Vänstern demoniseras inte som ”gudlösa kommunister” av en slump.

Jag måste erkänna mina fördomar mot argumenten som Halldorf driver kring människans andliga behov. För mig var den retoriken en del av livet.

Jag är uppvuxen i Jehovas vittnen, som i sina propagandaskrifter beskriver hur människor som jag – avfällingar – vänder sig ifrån Gud och mot det tomma, världsliga och flyktiga. Sådana personer hamnar i depression, fattigdom, drogmissbruk och nihilism. När jag själv lämnade så blev det en självuppfyllande profetia – när jag tappade band till den sociala tryggheten som sekten bidrog med så följde år av depression, arbetslöshet och social isolering.

Socialismen har för många av oss lovat frihet från religiös vidskepelse och fördom.

Det är för Jehovas vittnen ett bevis på deras tes. Jag tappade min andliga gemenskap och därmed försämrades mitt liv. Men det var inte en andlig brist jag hade – det var odiagnostiserad adhd som gjorde studier omöjliga, arbetsmarknaden i Södertälje, kamper med försörjningsstöd och risk för hemlöshet. Att uteslutas ur Jehovas vittnen innebär inte bara att man förlorar Gud, men också ett socialt kontaktnät.

Halldorfs ”andliga behov” är inte lika cyniskt, men fungerar på samma sätt. Man ser att något saknas i samhället, och erbjuder en färdig lösning för att fylla tomrummet. Man talar inte om problemen på dess egna termer, utifrån brister på sociala band, materiell trygghet och hinder för kreativt uttryck under en kapitalism där människan ska tjäna marknaden. Man utmålar i stället alla dessa symptom som en brist på kristen andlighet. Sedan tar man allt positivt som vänstern kämpat för – frihet och solidaritet – och påstår att de uttrycker samma andlighet, även fast Gud ofta medvetet exkluderades.

Läs mer

Jag håller med om att socialismen inte bara är en fråga om omfördelning och tillväxt. Jag delar också Halldorfs försök att skapa en berättelse om världen och en rörelse, och vänstern måste släppa det postmoderna föraktet mot ”stora berättelser”. Men att insistera på att en sådan berättelse till sin natur är andlig känns som en övning i ideologiskt självbekräftande, och alienerar dem av oss som sett religionens baksidor. Här finns också en arrogans: ”Du är kristen, fast du inte vet det, och fast du på ett filosofiskt, politiskt och socialt plan avsäger dig religiositet kan jag hitta ett sätt att konvertera dig mot din vilja.”

Socialismen har redan, utan andlighet, imponerat på miljontals människor världen över med löften om solidaritet och rättvisa, om ett liv bortom underkastelse och materialism, och om motstånd. Denna rörelse har också för många av oss lovat frihet från religiös vidskepelse och fördom. Att Halldorf inte är lika imponerad behöver inte vara ett problem för resten av oss.

Svar direkt från Joel Halldorf:

Till allt som vänstern och kristendomen har gemensamt hör också att båda gett upphov till sekteristiska rörelser. De är inte representativa för vare sig kyrkan eller vänstern – men de manar båda till att reflektera över den egna traditionens svaga punkter.

Jakob Pettersson har absolut en poäng i sin eftertänksamma replik: jag inser att en text som talar om att vänstern inte ska rädas kristendomen kan uppfattas som en antydan om att dagens vänster lider av en bristsjukdom som bara kyrkan kan bota. Men det var inte min poäng.

I stället hade jag två andra. Det första var att vänstern inte ska vara rädda för att slå bryggor till kyrkor, för likheterna är fler än man kan tro. Det andra att vänstern fungerat som bäst när den gett utrymme för en andlig eller existentiell dimension i sin politik. Den här behöver inte vara kristen, men det krävs något som gör politiken till mer än byråkratisk teknokrati.

Visst, det är en eld att leka med, men jag tror att den utopiska horisonten är nödvändig för att ge oss något att sträva mot.

Ledare 16 december, 2024

Ett svenskt stolpskott

Fredrik Reinfeldt har öppnat sina hjärta inför Saudiarabiens mördande av migrantarbetare. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

Det svenska diktatursvassandet har dragit på sig fotbollströja. Att vi stöder den saudiska drömmen om att spela boll på arbetares gravar är skamligt.

I dag känner jag mig gay. I dag känner jag mig funktionsnedsatt. I dag känner jag mig som en migrantarbetare.

Fifachefen Giovanni Infantinos empatikavalkad under en presskonferens under Qatar-VM 2022 är redan legendarisk.

Migrantarbetarna utgör två av den bisarra diktaturens tre miljoner invånare, samt 95 procent av arbetsstyrkan. Enligt en beräkning från The Guardian dog fler än 6 500 migrantarbetare i Qatar mellan 2011 och 2020 – enligt officiell statistik från Indien, Pakistan, Nepal, Bangladesh och Sri Lanka. Det är tolv arbetare per dag, och den totala siffran är sannolikt högre med tanke på att den endast gäller dessa länder.

Vi talar om femicid och genocid, men det saknas underligt nog ett ord för denna form av systematiskt mördande. Varför talar vi aldrig om laborcid?

Nu är den genomkorrupta organisationen i alla fall på det igen. Den 11 december stod det klart att Saudiarabien tilldelas 2034 års världsmästerskap i fotboll.

Undrar vad Giovanni Infantino kommer att känna den här gången. Kanske att det blir ett passande 100-årsfirande av när tävlingen hölls i hans hemland – under fascistdiktatorn Mussolini?

Framför allt undrar jag vad Fredrik Reinfeldt känner, som röstade ja till det saudiska VM-budet i egenskap av ordförande i Svenska fotbollförbundet. Har han öppnat sitt hjärta för mördandet av hundratals migrantarbetare längs med gränsen mot Jemen mellan mars 2022 och juni 2023, skildrat i Human Rights Watch-rapporten ”Deras kulor föll över oss som regn”? Eller för att kvinnor kan torteras och fängslas i 10 år för att inte bära heltäckande kläder, samt kritisera det manliga förmyndarsystemet på nätet?

Förbundet verkar inte bry sig ett dugg om att vi ska ha ännu ett VM som ska genomföras på bekostnad av tusentals döda och skadade migrantarbetare.

Vi får se hur många migrantarbetare som hinner dö denna tioårsperiod, då 11 av 15 arenor samt 74 träningsanläggningar ska byggas. Landet påminner om Qatar, med sitt brutala islamiska förtryck av folkmajoriteten och kvinnorna, samt i det att landets 13,4 miljoner migrantarbetare utgör 42 procent av befolkningen.

Enligt en färsk rapport från Human Rights Watch präglas landet fortfarande av ett så kallat kafala-system, där arbetarnas hela liv är i händerna på arbetsgivaren definierad som ”sponsor”. De utfattiga migranterna tvingas betala mer än tiotusen kronor i avgift för att ens anställas, lönen understiger ofta det som utlovats, och dödsolyckor definieras ofta om till ”hjärtstillestånd” eller ”naturlig död” så att arbetsgivaren slipper kompensera familjen.

Det är välkänt hur landet försöker tvätta bort blodspåren med allt från golfturneringar till museer och datorspelsfestivaler i Jönköping. Sverige – eller Suediarabien om man så vill – har nu satt sitt sigill på varje enskild dödsattest.

”Det är modernt slaveri”, dundrar alltså med rätta fackförbundet Byggnads ordförande Kim Söderström, och tillägger: ”Förbundet verkar inte bry sig ett dugg om att vi ska ha ännu ett VM som ska genomföras på bekostnad av tusentals döda och skadade migrantarbetare. I min värld borde Sverige vara landet som lägger ner sin röst och säger att det här är fan i mig inte okej.”

Läs mer

Nej, det är inte okej att Saudiarabien rullar ut konstgräs över migrantarbetarnas gravar. Men sådant bryr man sig inte om i ett Sverige som skär ned på myndigheter för arbetsmiljö, trots att lika många dör på jobbet som i gängvåldet. De svenska fotbollsspelarna kommer inte att märka någonting på de perfekt luftkonditionerade anläggningarna, och de saudiska kulregnen lär inte överrösta de svenska tv-soffornas popcorn-smatter. Tacka Fredrik Reinfeldt för det.

Kultur 16 december, 2024

”Folk är engagerade, men det behövs breda allianser”

Toivo Jokkala. Foto: Linnéa Sveider.

I ”Rörelsesocialisms” tjugosju minikapitel uppmanar Toivo Jokkala och Per-Anders Svärd att skippa SSU och i stället sparka igång det gamla Rörelsesverige igen.

Är det slut på tron att parlamentarisk demokrati någonsin kan åstadkomma något?

– Nej, men vi vill med boken Rörelsesocialism (Verbal, 2024, red anm) bidra till att sprida insikten att vi inte kan förvänta oss progressiva samhällsförändringar utan ett rörelsetryck underifrån. Det är sällan inifrån de parlamentariska församlingarna som initiativen till verkligt samhällsförändrande projekt tas. Ändå talas det bland många om att ”om man vill ändra något på riktigt måste man in i statsapparaten och påverka”. Det är en stympad bild av hur samhällsförändring går till.

Var det inte just en rörelserenässans som skedde för tio år sedan?

– Sådana här renässanser ser vi med jämna mellanrum. Rörelser lever dessutom även när de inte är lika mycket i ropet i den allmänna debatten. Men den stora utmaningen är att hitta sätt att uppnå en ännu mer varaktig rörelsekraft i samhället, att bygga allianser mellan rörelser så att de tillsammans kan bli mer systemkritiska och systemförändrande.

Hur hoppas ni att er bok ska användas?

– Det är helt okej om folk bara läser den rakt upp och ned på sin kammare och ser vad den väcker för reaktioner hos dem – vare sig den inger bekräftelse och lite råg i ryggen eller väcker nya kritiska funderingar.