Hur har du gått tillväga i researchen och vilka är inspirationskällorna?
Jag har jobbat. Det är min enda research egentligen. Kunderna är mina inspirationskällor. Personalen är en annan. Och så försöker jag konsumera så mycket humor som möjligt i alla former.
I bokens inledning skriver du att man inte behöver titta på tv när man jobbar i butik för det är tillräckligt mycket drama ändå. Vilken typ av händelser ger den bästa situationskomiken?
Kunders dåliga skämt kan nog alla i liknande yrken relatera till, men jag tycker det oväntade är roligare att prata om. Som när en tant tog tag i mig och skrek när vi hade flyttat äggen några meter. Eller när jag gick till en annan butik och köpte sylta till en kund, och gick hem med den till henne under en period då jag var en alltför godtrogen anställd.
I boken finns mycket humor, men också en hel del svärta i form av kränkningar och orättvist beteende. Vad är återkommande, och varför?
Det handlar främst om ett utbrett synsätt på människor som jobbar inom vissa yrken. Att vi ses ner på. Sen grundar sig såklart mina upplevelser i att vara ung kvinna också. Jag får sexuella kommentarer som jag inte vill ha, och jag tvingas lyssna på mycket skit jag inte vill höra. Det är nästan komiskt, att vissa människor för sina rasistiska eller på annat sätt vidriga resonemang för mig när jag sitter i kassan, för jag kan ju fysiskt inte gå därifrån, medan de kan gå när de vill. Jag har börjat gråta i kassan ett flertal gånger på grund av hur människor har behandlat mig.
Du lyfter även filosofiska aspekter av begreppet service. Exempelvis beskriver du situationer där service nästan tvingar fram ett avkall på självet eftersom interaktionen mellan kund och servicepersonal är så asymmetrisk. Varför är det så härligt för folk att vara kunder?
Ingenting står på spel! Som kund är du i princip skottsäker hela tiden. ”Det är jag som betalar din lön” har jag hotats med ett par gånger, och i förlängningen är det inte ett helt felaktigt resonemang. Serviceaspekten kan vara ursäkten till att man som kund kan få som man vill i alla möjliga situationer, eftersom service inte alls är ett tydligt begrepp.
Du medverkade även nyligen i antologin Lösa förbindelser – om kampen för fasta villkor i handeln med en text som handlar om yrkesstolthet men också om dåligt samvete över att inte alltid kunna nå upp till orimliga förväntningar på servicearbete. Vad skulle behöva förändras i branschen tycker du?
Bättre villkor för arbetarna. Strängare regler om ensamarbete och öppettider. I min drömvärld stänger alla butiker vid 21 och man är minst 2 i varje butik hela tiden, även de som är 20kvm stora. Det finns god kommunikation med säkerhetsvakter och cheferna har samma arbetstider som de andra anställda, och sitter såklart i kassan. Sen måste pengarna fördelas bättre mellan chef och anställda givetvis, och återinvesteras i butikerna och personalen i stället för att bli vinst för privatpersoner.
Vad är det bästa med att ge service?
Ibland fattar folk att man gör ett bra jobb och då får man beröm för det. Vissa människor är helt fantastiskt fina och bidrar till att skapa en bra relation. De oroar sig för att man jobbar för mycket och vissa kommer in med bullar till eftermiddagsfikat. Det är typ det finaste som finns.
Dina tre bästa tips till butikskunder?
Var lite hövlig, skrik inte på personalen, visa lite medmänsklighet.
Var lite hövlig, skrik inte på personalen, visa lite medmänsklighet.