Delar av Storbritannien står stilla efter att flera tågfack, inklusive tunnelbaneförare i London, gått ut i strejk. Sammantaget är det den största tågstrejken i landet på 30 år. I ledningen finns fackförbundet RMT, vars talföra ordförande Michael Lynch har fått hårda utfrågningar i brittisk tv de senaste dagarna.
– Labourpartiet borde stödja arbetande människor som har det svårt. Ett sätt att motverka obalansen är genom konfliktåtgärder, när förhandlingar misslyckas. Vad annars ska vi göra? Ska vi vädja och tigga? Vi vill förhandla om vår framtid, sade han bland annat till Sky News.
Bakgrunden till konflikten är den konservativa regeringens beslut om nedskärningar och effektiviseringar av järnvägen, som påverkar arbetstider, anställningstrygghet och löner. I kombination med den höga brittiska inflationen – 9,1 procent i maj – innebär det att både arbetsvillkor och reallöner försvagas samtidigt. Pressen ökar i lönefrågan efter att Merseyrail, ett mindre tågföretag i Liverpool, erbjudit 7,1 procents löneökningar och därmed satt en ovanligt hög standard.
Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på det svenska tågfacket Seko, säger till Flamman att det ”inte är ett orimligt krav” att vilja ha reallöneökningar trots hög inflation. Han utvecklar sin syn på arbetsgivarnas nedskärningsplaner.
– De vill bland annat göra det lättare att ta in bemanningsanställda, och om jag förstått rätt även kollat på hur arbetstiderna ska förläggas för att få ut mer arbete. Det är en konflikt med många olika faktorer, och det är väl förklaringen till att facken nödgas gå i strejk.
Har ni haft någon kontakt med era brittiska kollegor?
– Inte mer än genom våra internationaler, där vi uttrycker vår solidaritet.
Flamman har tidigare rapporterat om liknande nedskärningar och arbetstidsomläggningar för svenska tåganställda, som enligt Seko-avdelningen på SJ var en av förklaringarna till det logistiska kaos som bröt ut på svenska järnvägen kring årsskiftet. Gorin Weijmer ser både likheter och skillnader mellan situationen i Storbritannien och Sverige.
– Vi har en helt annan modell för lönebildning, och även hur våra kollektivavtal är uppbyggda, med branschavtal och nationella avtal. Men däremot är det uppenbart att det finns tendenser hos arbetsgivarna att försöka flytta fram sina positioner, som vi gör vad vi kan för att mota tillbaka.
Kan en liknande bred tågstrejk vara aktuell även i Sverige?
– Det ligger längre fram i tiden, du får återkomma med kommentarer i den frågan våren 2023 när vi vet hur våra förhandlingar går. Men våra förhoppningar är naturligtvis att vi kan lösa förhandlingarna utan konflikt och få igenom de krav vi ställer.
Brittiska regeringen och centralbanken har uppmanat tågföretagen att inte gå med på löneökningar enligt kraven, eftersom man menar att det kan förvärra inflationen. Premiärminister Boris Johnson har kallat strejken ”fel och onödig” och beskyllt facket för att trafikstörningar påverkar brittiska medborgare. Enligt en opinionsmätning från Ipsos stödjer en tredjedel av britterna strejken. Siffran är högre bland människor under 55 år.
Brittiska fackföreningsledare varnar för att strejken kan fortsätta länge om arbetsgivare och regering håller fast vid sin linje i förhandlingarna. Samtidigt har fackförbund inom andra branscher flaggat för egna strejker för reallöneökningar och bättre arbetsvillkor, däribland lärare och bilmontörer. Både fack och arbetsgivare talar om en eventuell ”summer of discontent”, liknande den brittiska strejkvågen under vintern 1979.